Cliëntparticipatie

Het UNO-UMCG wil cliënten en naasten betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe onderzoeken en het implementeren van positieve onderzoeksresultaten. Doel is om onderzoek beter te laten aansluiten op de (zorg)behoeften van cliënten. Eind 2018 is een poule van cliëntvertegenwoordigers opgericht.


“Cliëntvertegenwoordigers hebben unieke ervaringskennis om onderzoek te verbeteren”

Elleke Landeweer, onderzoeker Zorgrelaties van het UNO-UMCG en projectleider Cliëntparticipatie:

“Doel van onze poule van cliëntvertegenwoordigers is om de stem van cliënten mee te nemen in onderzoeken en verbeterprojecten van het UNO-UMCG. Cliënten en hun vertegenwoordigers hebben unieke ervaringsdeskundigheid, waardoor zij onderzoek verder kunnen helpen en kwalitatief kunnen verbeteren. Bovendien: onderzoek gaat veelal over cliënten, dus hebben ze ook het recht om mee te praten over wat er op het gebied van onderzoek gebeurt. Omdat mensen met dementie daar vaak zelf niet meer toe in staat zijn, vragen we het hun vertegenwoordigers. Zij kunnen onderzoeksvragen signaleren die in de praktijk leven en we nodigen hen uit om feedback te geven op onderzoeksplannen: zijn ze bijvoorbeeld zinvol, haalbaar en ethisch verantwoord? Ook kunnen ze wellicht ondersteunen bij de implementatie van onderzoeksresultaten.”


“Een oudere zít niet in het verpleeghuis, hij wóónt er”

Fokko van der Laan, onder meer lid van de poule van cliëntvertegenwoordigers van het UNO-UMCG en van de themagroep Eerstelijns ouderenzorg:

“Als cliëntvertegenwoordiger is mijn doel om ervoor te zorgen dat cliënten serieus worden genomen, dat ze menswaardig en respectvol worden behandeld en dat de kreet ‘Zo lang mogelijk thuis wonen’ niet gebaseerd is op ‘zo lang mogelijk thuis moéten zijn, maar op ‘zo lang als het kan’. Als de hulpvraag te groot wordt, moet het thuis wonen niet mensonwaardig worden. En als eenmaal de fase van het verpleeghuis is aangebroken, dan is het voor zorgverleners belangrijk om te beseffen: “Een oudere zít niet in het verpleeghuis, hij wóónt er. Het laatste is een fundamenteel andere benadering dan het eerste.”


“Alert zijn op spraakverwarring bij cliëntparticipatie”

Akkie Bootsma, directeur ZINN Gezondheidszorg en voorzitter themagroep Eerstelijns ouderenzorg over cliëntparticipatie in onderzoek:

“Sinds een paar maanden hebben we in onze themagroep een cliëntvertegenwoordiger. De meerwaarde daarvan werd al snel duidelijk. Onder meer dat we alert moeten zijn op spraakverwarring. We hadden het in onze themagroep bijvoorbeeld over ‘acute zorg’. De zorgverleners in onze themagroep dachten daarbij aan medische zorg, dus 112, dokterswacht en dergelijke. Maar de cliëntvertegenwoordiger dacht aan een acute hulpvraag, in de zin van 'het gaat thuis niet langer, we hebben nú echt hulp nodig'. Het is van belang om ons steeds bewust te zijn van verschillende gezichtspunten.”